Kaj pomeni ADHD in kako se z njim soočiti?

Motnja pomanjkanja pozornosti s hiperaktivnostjo – skrajšano ADHD je ena najpogostejših duševnih motenj, ki prizadene otroke. 

Simptomi ADHD vključujejo nepazljivost, nezmožnost ohranjanja fokusa, hiperaktivnost (prekomerno gibanje, ki ne ustreza okolju) in impulzivnost (prenagljena dejanja, ki se zgodijo v trenutku brez misli). ADHD velja za kronično in izčrpavajočo motnjo in je znano, da vpliva na posameznika v številnih vidikih njegovega življenja, vključno z akademskimi in poklicnimi dosežki, medosebnimi odnosi in vsakodnevnim delovanjem.

ADHD lahko povzroči slabo samopodobo in socialno funkcijo pri otrocih, če ni ustrezno zdravljen. Odrasli z ADHD imajo lahko nizko samopodobo, občutljivost za kritiko, in povečano samokritičnost, kar pa verjetno izvira iz kritik, pridobljenih skozi življenje. Opozoriti je treba, da se predstavitev in ocena ADHD pri odraslih in otrocih razlikujeta.

Kako se lahko izražajo simptomi pri ADHD?

Mnogi otroci imajo morda težave pri mirnem sedenju, čakanju na vrsto, pozornosti, nemirnosti in impulzivnem ravnanju. Vendar pa se otroci, ki izpolnjujejo diagnostična merila za ADHD, razlikujejo po tem, da so njihovi simptomi hiperaktivnosti, impulzivnosti, organiziranosti in/ali nepozornosti opazno večji od pričakovanih za njihovo starost ali stopnjo razvoja. Ti simptomi adhd povzročajo veliko trpljenje in povzročajo težave doma, v šoli ali službi ter v odnosih. Opaženi simptomi niso posledica posameznikovega kljubovanja ali nezmožnosti razumevanja nalog ali navodil.

Obstajajo tri glavne vrste ADHD:

  • Pretežno nepozorna
  • Pretežno hiperaktivna/impulzivna
  • Kombinirana

Kakšne tipe ADHD poznamo?

Nepozoren tip

Nepozornost se nanaša na izzive pri izvajanju naloge, osredotočanju in organizaciji. Za diagnozo te vrste ADHD se pogosto pojavi šest (ali pet za posameznike, stare 17 let ali več) naslednjih simptomov:

  • Ni pozoren na podrobnosti ali dela neprevidne napake pri šolskih ali službenih nalogah.
  • Ima težave z osredotočanjem na naloge ali dejavnosti, na primer med predavanji, pogovori ali dolgim ​​branjem.
  • Zdi se, da ne posluša, ko se mu govori (tj. zdi se, da je drugje).
  • Ne sledi navodilom in ne dokonča šolskih nalog, opravil ali službenih obveznosti (lahko začne z nalogami, vendar hitro izgubi fokus).
  • Ima težave z organizacijo nalog in dela (na primer slabo upravlja s časom; ima neurejeno, neorganizirano delo; zamudi roke).
  • Izogiba se ali ne mara nalog, ki zahtevajo dolgotrajen miselni napor, kot je priprava poročil in izpolnjevanje obrazcev.
  • Pogosto izgubi stvari, ki jih potrebuje za opravila ali vsakdanje življenje, kot so šolske potrebščine, knjige, ključi, denarnica, mobilni telefon in očala.
  • Zlahka se zamoti.
  • Pozabi na vsakodnevna opravila, kot sta določena opravila in opravki. Starejši najstniki in odrasli morda pozabijo vrniti telefonske klice, plačati račune in se držati sestankov.

Hiperaktiven/impulziven tip

Hiperaktivnost se nanaša na prekomerno gibanje, kot je nemirnost, pretirana energija, ne zmožnost sedenja pri miru in zgovornost. Impulzivnost se nanaša na odločitve ali dejanja, sprejeta brez premisleka o posledicah. Za diagnozo te vrste ADHD se pogosto pojavi šest (ali pet za posameznike, stare 17 let ali več) naslednjih simptomov:

  • Nemirno giba z rokami ali nogami ali tapka ali se zvija v sedežu.
  • Ne more sedeti na mestu (v učilnici, na delovnem mestu).
  • Teče naokoli ali pleza tam, kjer ni primerno.
  • Ne more se mirno igrati ali opravljati prostočasnih dejavnosti.
  • Vedno »na poti«, kot da bi ga gnal motor.
  • Preveč govori.
  • Izbruhne odgovor, preden je vprašanje končano (lahko na primer dokonča stavke ljudi, komaj čaka, da spregovori v pogovorih).
  • Težko čaka, da pride na vrsto, na primer med čakanjem v vrsti.
  • Moti druge ali se vtika v druge (na primer vdre v pogovore, igre ali dejavnosti ali začne brez dovoljenja uporabljati stvari drugih ljudi). Starejši najstniki in odrasli lahko prevzamejo tisto, kar počnejo drugi.

Kombinirani tip

Ta tip ADHD se diagnosticira, ko sta izpolnjena oba kriterija za nepozoren in hiperaktiven/impulzen tip. Zelo učinkovita metoda je tudi Bownova terapija.

ADHD običajno diagnosticirajo klinični psihologi in psihiatri. Psihiatrična ocena bo vključevala opis simptomov s strani pacienta in negovalcev, izpolnjevanje lestvic in vprašalnikov s strani pacienta, negovalcev in učiteljev, celotno psihiatrično in zdravstveno anamnezo, družinsko anamnezo ter podatke o izobrazbi, okolju in vzgoji. Vključuje lahko tudi napotitev na zdravniško oceno, da se izključijo druga zdravstvena stanja.

Pomembno je omeniti, da lahko več stanj posnema ADHD, kot so učne motnje, motnje razpoloženja, anksioznost, uživanje snovi, poškodbe glave, bolezni ščitnice in uporaba nekaterih zdravil, kot so steroidi. ADHD lahko obstaja tudi sočasno z drugimi motnjami duševnega zdravja, kot so motnje vedenja, anksiozne motnje in učne motnje. Zato je popolna psihiatrična ocena zelo pomembna. Za diagnozo ADHD ni posebnih krvnih preiskav ali rutinskega slikanja. Včasih so bolniki morda napoteni na dodatno psihološko testiranje (kot je nevropsihološko ali psihopedagoško testiranje) ali pa se lahko poslužijo računalniškim testom za oceno resnosti simptomov.

Kako se diagnosticira ADHD?

Diagnoza temelji na prisotnosti vztrajnih simptomov, ki so se pojavili v določenem časovnem obdobju in so opazni v zadnjih šestih mesecih. Medtem ko je ADHD mogoče diagnosticirati v kateri koli starosti, se ta motnja začne v otroštvu. Pri diagnozi morajo biti simptomi prisotni, preden je posameznik star 12 let, in so morali povzročati težave v več kot enem okolju. Na primer, simptomi se ne morejo pojaviti samo doma.

Je hiperaktivnost pogostejša pri deklicah ali dečkih?

Ugotavljajo, da je motnja pogostejša pri dečkih (tudi do trikrat). Kritike na račun pogostejših diagnoz pri dečkih kot pri deklicah gredo predvsem na račun spoznanja, da je pri dečkih pogostejša hiperaktivnost v primerjavi z motnjami pozornosti, ki so bolj značilne za deklice. Slednje pa je težje prepoznati, sploh, če jih otrok zmore dolgo časa prikrivati, po navadi s pomočjo višjih intelektualnih sposobnosti. Pri deklicah oz. na splošno motnje pozornosti po navadi tudi prepoznajo kasneje in so v splošnem manj “moteče” za okolico kot hiperaktivni dečki.

Kaj je povzročitelj ADHD?

Kljub temu, kako pogost je ADHD, zdravniki in raziskovalci še vedno niso prepričani, kaj povzroča to stanje. Domneva se, da ima nevrološki izvor. Tudi genetika lahko igra vlogo.

Raziskave kažejo, da je zmanjšanje dopamina dejavnik. Dopamin je kemikalija v možganih, ki pomaga premikati signale iz enega živca v drugega. Ima vlogo pri sprožanju čustvenih odzivov in gibanj.

Druge raziskave kažejo na strukturno razliko v možganih. Ugotovitve kažejo, da imajo ljudje z ADHD manjši volumen sive snovi. Siva snov vključuje področja možganov, ki pomagajo pri:

  • govoru
  • samokontroli
  • odločanju in
  • nadzoru mišic.

Kako in na kakšen način zdravimo ADHD?

Zdravljenje ADHD običajno vključuje kombinacijo terapije in zdravljenja z zdravili. Pri predšolskih in mlajših otrocih priporočeni pristop prve izbire vključuje vedenjske strategije v obliki starševskega usposabljanja za vodenje in posredovanje šole. Interakcijska terapija med staršem in otrokom je na dokazih podprta terapevtska tehnika za pomoč majhnim otrokom z in opozicijsko kljubovalno motnjo.

Po trenutnih smernicah so psihostimulansi (amfetamini in metilfenidat) prva linija farmakološkega zdravljenja za obvladovanje ADHD. Pri predšolskih bolnikih z ADHD so amfetamini edino zdravilo, ki ga je odobrila FDA, čeprav smernice kažejo, da bi lahko bil v pomoč metilfenidat namesto amfetaminov, če se vedenjske intervencije izkažejo za nezadostne.  Obstajajo novejša zdravila za zdravljenje, ki jih je odobrila FDA, vključno z zdravilom Jornay (metilfenidat s podaljšanim sproščanjem), ki se jemlje ponoči in začne učinkovati naslednje jutro, Xelstrym (dekstroamfetamin), ki je amfetaminski obliž, Qelbree (viloksazin), ki je nestimulans.

V nekaterih terapijah za blaženje uporabljajo tudi tecar terapijo.

Vrste zdravljenja adhd

Številni otroci in družine lahko zamenjajo različne možnosti zdravljenja, odvisno od učinkovitosti zdravljenja in prenašanja zdravila. Cilj zdravljenja je izboljšanje simptomov za ponovno vzpostavitev delovanja doma in v šoli.

Dve glavni vrsti zdravil, ki se uporabljata za zdravljenje ADHD, sta stimulansi in nestimulansi. Najpogosteje predpisana zdravila za so stimulansi centralnega živčnega sistema. Ta zdravila delujejo tako, da povečajo količino možganskih kemikalij dopamina in norepinefrina. Primeri teh zdravil vključujejo metilfenidat (Ritalin) in stimulanse na osnovi amfetamina (Adderall). Če stimulansi ne delujejo dobro ali povzročajo moteče stranske učinke za vas ali vašega otroka, vam bo zdravnik morda predlagal nestimulativno zdravilo. Poleg jemanja zdravil so lahko pri zdravljenju ADHD pri otrocih, najstnikih in odraslih koristne tudi druge oblike terapij.

VEDENJSKA TERAPIJA

Vedenjska terapija nudi podporo skrbnikom otrok z ADHD in lahko vključuje tako učitelje kot starše. Vedenjska terapija običajno vključuje upravljanje vedenja, ki uporablja sistem nagrad za spodbujanje vašega otroka, da poskuša nadzorovati svoj.

Če ima vaš otrok ADHD, lahko prepoznate vrste vedenja, ki ga želite spodbuditi, kot je sedenje za mizo in jed. Vaš otrok nato dobi nekakšno majhno nagrado za dobro vedenje.

TERAPIJA SENZORNE INTEGRACIJE:

Več simptomov, povezanih z motnjami pomanjkanja pozornosti, s hiperaktivnostjo in brez nje, se odziva na senzorno integrativni (SI) pristop zdravljenja.

Ti vključujejo, vendar niso omejeni na:

  • Pretirano govorjenje
  • Biti “na poti”
  • Dokazovanje težav pri organiziranju nalog
  • Nenehno gibanje z rokami in nogami

Otroci, ki izkazujejo te in druge značilnosti motnje pozornosti in hiperaktivnosti (ADHD), to pogosto pokažejo zgodaj v svojem življenju. To je lahko frustrirajoče za otroka, družino in pediatra.

Pri razvoju načrta zdravljenja mora terapevt upoštevati simptome. Cilji so lahko zmanjšanje senzorične občutljivosti, olajšanje ustrezne obdelave senzoričnih vnosov, pomoč pri organizaciji in modulaciji interakcije z okoljem ter izboljšanje samoregulacije in organizacijskih sposobnosti.

KOGNITIVNO VEDENJSKA TERAPIJA

Je terapija s pogovorom, ki vam lahko pomaga pri obvladovanju težav tako, da spremeni način razmišljanja in vedenja. Terapevt bi poskušal spremeniti, kako se vi ali vaš otrok počutite glede situacije, kar bi posledično potencialno spremenilo njihovo vedenje.

Kot podporna terapija se pogosto uporablja tudi MNRI terapija.

Kako se soočamo pri ADHD z šoloobveznimi otroci?

Učitelji in šolsko osebje lahko staršem in zdravnikom posredujejo informacije za pomoč pri oceni vedenja in učnih težav ter lahko pomagajo pri vzpostavljanju optimalnih vedenjskih vzrocih. Vendar šolsko osebje ne more diagnosticirati ADHD, odločati o zdravljenju ali zahtevati, da učenec jemlje zdravila za obiskovanje šole. Samo starši in skrbniki lahko sprejmejo te odločitve z otrokovim zdravstvenim delavcem.

Učenci, katerih ADHD ovira njihovo učenje, so lahko upravičeni do posebnega izobraževanja v skladu z Zakonom o izobraževanju posameznikov s posebnimi potrebami ali za načrt iz oddelka 504 (za otroke, ki ne potrebujejo posebnega izobraževanja) v skladu z Zakonom o rehabilitaciji iz leta 1973. Otroci z ADHD imajo lahko koristi od poučevanja učnih spretnosti, spremembe ureditve učilnice, alternativne tehnike poučevanja in spremenjen učni načrt.

Kako je z ADHD v odrasli dobi?

Številni otroci z diagnozo ADHD bodo še naprej izpolnjevali merila za to motnjo tudi pozneje v življenju in lahko kažejo okvare, ki zahtevajo stalno zdravljenje. Vendar se včasih diagnoza ADHD v otroštvu spregleda. Mnogi odrasli z se ne zavedajo, da imajo to motnjo. Celovita ocena običajno vključuje pregled preteklih in trenutnih simptomov, zdravniški pregled in anamnezo ter uporabo ocenjevalnih lestvic ali kontrolnih seznamov za odrasle. Odrasli z ADHD se zdravijo z zdravili, psihoterapijo ali kombinacijo. V pomoč so lahko tudi strategije za obvladovanje vedenja, kot so načini za zmanjšanje motenj ter povečanje strukture in organizacije ter podpora ožjih družinskih članov. Velikokrat se v ta namen uporablja fizioterapija. Za splošno počutje je fizioterapija bistvenega pomena v našem življenju.

Je ADHD učna težava?

Medtem ko je ADHD nevrorazvojna motnja, se ne šteje za učno motnjo. Vendar pa lahko simptomi ADHD otežijo učenje. Prav tako je možno, da se ADHD pojavi pri nekaterih ljudeh, ki imajo tudi učne težave.

Da bi zmanjšali kakršen koli vpliv na učenje otrok, lahko učitelji načrtujejo posamezne smernice za učenca z ADHD. To lahko vključuje omogočanje dodatnega časa za naloge in teste ali razvoj osebnega sistema nagrajevanja.

Kako pravilno obvladovati ADHD?

Če imate vi ali vaš otrok, vam lahko pomaga dosleden urnik s strukturo in rednimi pričakovanji. Za odrasle je nekaj načinov, kako ostati organizirani:

  • sestavljanje seznamov
  • vodenje koledarja
  • nastavitev opomnikov

Za otroke je lahko koristno, če se osredotočijo na pisanje domačih nalog in shranjevanje vsakodnevnih predmetov, kot so igrače in nahrbtniki, na dodeljenih mestih.